Daimbiskvier

Jag har aldrig varit särskillt förtjust i biskvier om jag ska vara ärligt. Tycker det blir för mycket på något sätt. Men för min biskviälskade sambos skull så tog jag mig an o baka dessa små kondiskakor. Men gjorde en liten annan variant - nämligen daimbiskvier. O hör o häpna, genom att lägga till godis i dessa kakor så blev de suveräna! 

Receptet hittade jag på Jennys matblogg - som har fantastiska recept! 


Det här behöver ni (20 st)
Till bottnarna:
200 g mandelmassa
0,5 dl socker
1 äggvita (spara äggulan)

Till smörkrämen:
150 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
1,5 dubbeldaim

Till chokladdopp:
150 g mjölkchoklad
0,5 dubbeldaim

Så här gör du:

(passa på att mäta upp smöret till krämen och låt det ligga i rumstemperatur, medan du gör bottnarna)
Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan och blanda samman med ägg och socker. Spritsa/klicka ut 20 stycken "kluttar" med mandelmassablandning på ett bakplåtspappersklädd plåt. Platta till dem något och grädda i  mitten av ugnen i 10-20 min tills de är på gränsen till gyllenbruna (håll koll!). Ta ut och låt svalna.

Till krämen: Vispa rumsvarmt smör, florsocker, äggula och vaniljssocker till en jämn blandning. Hacka daimen och vänd ner den i smörblandningen. Vänd bottnarna upp o ner och smeta på smörkrämen med hjälp av en tesked. Ställ i kylen i ca en timme. 

Smält mjölkchokladen i vatten bad och ta från värmen. Doppa alla kakor i chokladen. Garnera med hackad daim. Förvara i kyl/frys. 

Så fantastisk goda! 

Baka dem så är ni rara! Ni bara måste smaka!

Maja

Kommentarer:

1 ruki:

skriven

mumma! måste testas.

Kommentera här: