Smålandskringlor

I dag har det bakats Smålandskringlor här hemma! Och oboy va gott det blev! 
 
Men jag måste bara erkänna, jag har aldrig bakat med hjortronsalt tidigare och dofterna som spred sig i köket fick mig att ring min kära mor och fråga om jag hade gjort något väldigt fel... Ja det är nästa så jag skäms! Jag vet ju att det har en speciell doft, men när det började lukta typ kemikalier och så pass mycket så att det gav mig huvudvärk så var jag helt enkelt tvungen att "ringa en vän". 
 
Men ingen fara! Allt var som det skulle! Och när kringlorna hade svalnat lite grann och jag tog första tuggan så var det värd varenda lustig doft! Mums!
 
Såhär gjorde jag kringlorna:
(Utgick från detta receptet: http://thisismycupoftea.blogspot.se/2009/03/smalandskringlor.html. Underbar blogg dessutom!)
 
5 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk hjortronsalt
50 gram smält smör 
2 dl grädde
 
1 ägg
Pärlsocker
 
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda samman alla torra ingredienser. Tillsätt grädden och det smälta smöret. Blanda till en jämn deg. Ta upp på mjölat bakbord och arbeta den en stund. Kavla ut degen till en 1,5 cm tjock platta och ta ut runda delar med hjälp av t. ex ett glas. Ta sedan ut mitten på de runda kakorna med hjälp av kapsyl/mindre glas. Så du får runda ringar (jag fick 13 st, men det är ju beroende på storlek). Lägg kakorna på en bakplåtspappersklädd bakplåt, pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 5-9 minuter. 
 
Låt dem svalna och smaka på! Hoppas du gillar dem lika mycket som jag!
 
 
Såhär såg de ut innan ugnen! 
 
Supergoda! Jag lovar!
/Maja

Kommentera här: