Godisgod Kladdkaka!

En vän fyllde år här om dagen och födelsedagar ska firas med med sött! Bestämde mig för att göra en godis-muterad kladdkaka.
 
Jag utgick från det kladdkakerecept som jag alltid använder mig av! När man väl hittar ett recept som är perfekt, i smak och kladdighet, så håller man sig till det. Detta har jag använt sen högstadieålder, alltså i 9 år! Det är Arlas recept o ni hittar det här: http://www.arla.se/recept/kladdkaka/ 
 
Men nu pratar vi inte om en vanlig kladdkaka, utan en dumle-kladdkaka
 
Såhär gör ni den:
 
100 smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
21 st dumlekolor

Sätt ugnen på 175 grader och smöra och bröa en form med avtagbar kant på ca 24 cm i diameter!
Smält smöret i en kastrul. Ta bort kastrullen från värmen och blanda ner ägg och socker - blanda väl. Rör sedan ner resten av ingredienserna utom kolorna. Häll smeten i formen. Dela kolorna i mindre bitar (välj själv hur små/stora). Jag valde att dela i mindre bitar för att kunna få bättre spridning av godiset i kakan. Sprid sedan ut bitarna jämnt över kakan och grädda den i mitten av ugnen i ca 15 minuter! Den ska vara kladdig! Och jag varnar er! Den blir perfekt kladdig! Akta så ni inte råkar äta upp hela innan gästerna hinner komma! 
 
 
Eftersom vännen heter Victor blev kakan dekorerad med ett stort V i florsocker. 
 
 
Innan ugnen. Kolorna "sticker upp" eftersom kakan är ganska tunn. Men som ni ser på resultatbilden längre upp så jämnar det ut sig under gräddningen. 
 
Vi serverade kakan med vispad grädde! Den är beräknad till 14 personer men åt upp den på 6 personer. Det kanske förklarar lite tydligare hur smaken blev.. Hallelujah! 
 
/Maja
 

Kommentera här: