Så goda scones!

Gårdagens kvällsmat var så smarrig så jag kunde knappt sluta äta! Färska svenska jordgubbar med vanijkvarg (Arlas nya, smakar riktigt gammeldags vanilj. Läs om den här: http://www.arla.se/vara-produkter/vara-produkter/alla/arla-kvarg/). Men även fast jordgubbarna var fantastiskt goda så var det inte de som var kvällens huvudrollsinnehavare utan det var nämligen mina:
 
Dinkelscones! 
 
 
Jag har alltid gillat idén med scones: goda, snabba, icke-jäs bröd, men har alltid blivit lite besviken när jag väl har ätit. Jag lyckas alltid få en besk eftersmak på tänderna (som det kan bli av bakpulver). I går så fick jag till några riktiga höjdarscones som faller mig helt i smaker och som dessutom var lite nyttigare! Det ni! Det tackar man inte nej till! 
 
Här har ni receptet (blir till 2 "kakor", alltså 8 bitar):
 
1 dl naturell turkisk lättyoghurt (tog detta istället för kvarg/kesella)
1,5 dl valfri mjölk
2 msk smält kokosolja (fungerar även med smör)
1 ägg
 
3 dl fullkornsdinkelmjöl
0,5 dl kokosmjöl (går säkert att byta ut mot t. ex mandelmjöl etc.)
2 tsk bakpulver
Salt
 
Blanda de torra ingredienserna för sig och de blöta för sig. Blanda sedan samman de båda blandningarna. Forma två stycken bollar och lägg på bakplåtspapper som ni sedan trycker ut och plattar till. Mina blev jämnplatta. Skär ett kryss över  bullarna med en kniv och strö över lite frön om så önskas (jag tog lite solrosfrön). Grädda i mitten av ugnen ca 12-15 min i 225 grader. 
 
Otroligt goda! Jag avnjöt mina med färskost och marmelad och med en kopp vanilj-och rabarberte till. Smaka vetja!
 
Maja

Kommentera här: