Hallon - och chokladtårta!

 
Tårtan blev tillslut klar och blev väldigt uppskattad av alla gäster! Men en hallon - och chokladkombination är ju något av en klassiker som många gillar! Tårtan jag gjorde var i en form på 28 cm i diameter och blev ca 18 bitar. 
 
Jag gjorde tårtan i olika etapper utspridda över veckan, då jag var upptagen med jobb flera dagar. 
 
Tårtbotten: 
 
6 st ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
1,5 tsk bakpulver
 
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna för sig och vänd sedan försiktigt ner dem i äggsmeten, men var noga så att det inte blir några mjölklumpar (hände med min första sats...) så kör lite lätt med vispen när du har vänt ner mjölblandningen. Sedan lade jag allt i en form på 28 cm som jag hade täckt i bakplåtspapper (men det fungerar även med att smöra o bröa som "vanligt". Grädda i nedre delen av ugnen i ca 38-40 min på 175 grader. Jag var väldigt förtjust i smaken och konsistensen på botten men skulle gärna vilja modifiera receotet mer så att det blir mer hållbart till att dela i 3 delar... återkommer om jag kommer på något smart! 
 

Fyllning 1, riesen-fluff:
 
5 dl grädde
ca 300 g riesen-kolor
 
Värm upp grädden och blanda i kolorna. Låt kolorna smälta i den varma grädden och blanda runt då och då så inte godiset fastnar på botten. Detta får inte koka! När allt är smällt så låt det svalna minst 6 timmar (Jag gjorde det ett dygn innan). Vispa sedan upp choklad-såsen till ett fluff med hjälp av elvisp. Sedan är det redo att bres på 
 
Fyllning 2, hallonmousse:
 
ca 420 g hallon (Jag använde frysta)
2 msk socker
1-2 msk vatten
5 st gelantinblad
ca 4 dl grädde
 
Lägg gelantinbladen i vatten. Koka upp hallonen, sockret och vattnet. Tillsätt gelantinblanden till hallonblandningen och blanda runt. Låt svalna minst 6 timmar (även denna fick stå över natten). Tillsätt sedan 4 dl Vispad grädde till hallonen, låt stå ännu en liten stund i kylskåp och sedan är den klar till användning. 
 
Spackel, Choklad-kräm:
 
6 dl (ovispad) grädde
1,5 dl socker
1,5 dl kakao
 
Blanda samman allt och låt stå i kylen i minst 20 min. Vispa sedan snappt upp det till en fast kräm. 
 
Som sagt så började jag flera dagar innan. Jag lät tårtbotten vara klar 5 dagar innan (frös in den) riesenfluffen och hallonmoussen gjorde jag 2 dagar innan servering. Sedan dagen innan så fyllde jag tårtat så att det fick "sätta sig" ordentligt över natten i kylskåp. Samma dag som den skulle serveras så spacklade jag den med chokladkrämen och dekorerade de med färska hallon och choklad-dekor. 
 
Här har ni lite fler bilder på resultatet:
 
Längst ner ser ni hallonmoussen, andra lager så ligger riesen-fluffet och runtom är det chokladkrämen. 
 
 
Den där lättnadskänslan när tårtan skärs upp och den ser någorlunda bra ut även innuti - den är obeskrivlig! Nu har jag börjat spåna på nya tårtor... hmmm... 
 
Maja
 
 

Kommentera här: