Tillbaka till vardagen - Zucchinifrallor!

Efter en vecka i Grekland med god mat är det ganska skönt att komma tillbaka till vardagen, komma tillbaka till promenaderna, gott-med-måtta-veckor och mat som både jag och magen blir glad av! Ska i ett senare inlägg beskriva mina grekiska favoriter från semestern - men i dag blir det tips på vardagsbröd som är både lätt att göra och som gör magen mätt och glad!
 
Zucchinifrallor! Hittade ett recept för ett tag sen på zucchinifrallor, när jag hade zucchinis i överflöd i kylen. Jag har sedan utvecklat och testat göra dem som muffins med ost i, som pizzabotten. Det är så bra när man hittar ett bra-för-magen-bröd som samtidigt går att ändra om lite och få till nya maträtter fast med samma grundrecept!
 
Här har ni grundreceptet till 6 st frallor:
 
2 ägg
2 - 2,5 dl finriven zuchinni (ungefär en hel zucchini) 
2 dl mandelmjöl
3 msk kokosmjöl
0,5 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
 
Börja med att skala zucchinin och riv den fint. Tryck sedan ut vattnet som blir, den rivna zucchinimassan ska vara så packad och snål på vätska som möjligt. Vispa äggen fluffliga i en bunke och tillsätt zucchinimassan. Blanda alla torra ingredienser för sig och vänd sedan ner detta i ägg-och zucchinismeten. Ställ sedan undan den färdiga massan en liten stund (ca 10 - 15 minuter) så att den får chans att svälla till sig lite. Forma sedan smeten till 6 st frallor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Om smeten fastnar på fingrarna så är ett tips att se till att ha blöta händer! Strö över lite frön eller liknande om så önskas, jag tog lite solroskärnor, och skjuss in i mitten av ugnen i ca 25-30 min! De ska vara lite lätt gyllenbruna när de är klara, du kan även ta ut en fralla och kolla på undersidan så att den även där har blivit torr och fått lite färg. 
 
Bre något gott på och njut! Min favvo är med bara smör! 
 
 Vispa vispa....
 
Tadaaa! Varma, nybakta, smarriga zucchinifrallor!
 
Hoppas det ska smaka!
Maja

Kommentera här: