Snälla kakor!

I dag har jag bakat snälla fina små kakor! De är snälla mot mjölkallergiker, glutenintoleranta, de som försöker undvika rent socker och massa massa fler! Jag har nämligen bakat chocolat chip cookies gjorda på kikärtor och massa andra snälla ingredienser! 
 
När jag först hällde av vätskan från kikärterna så började jag undra om det verkligen var en bra ideé.. Ni vet avrunna kikärtor luktar... lite fis. Men när smeten var färdigsmetad och jag tog mig ett provsmak så var det inte ett spår kvar av kikärtslukt! De nyttiga ärtorna hade tillsammans med sina ingrediens-kompisar förvandlats till en mumsig kaksmet mitt framför mina ögon! 
 
 
Ingredienser:
 
1 förpackning kikärtor (240 g avrunnen vikt)
1,5 tsk vaniljextrakt
1 tsk bakpulver
90 g jordnötssmör
1 msk kokosolja
5 st färska dadlar
 
30 g chocolate chips - mörk choklad
20 g chocolate chips - vit choklad 
(Gå att byta till den choklad man själv önskar)
 
Mixa de avrunna kikärtorna tillsammans med alla de andra ingredienserna (förutom chokladen), alternativt kör det i en matberedare! Mixa tills det är purékonsistens. Tillsätt sedan chokladen. Rulla med blöta händer smeten till bollar. Välj själv hur många och stora kakor du vill ha. Jag gillar små kakor, så man kan äta många. Min smet blev till 25 små kakor. Tänk på att kakorna inte sväller eller flyter ut alls mycket, utan de förblir ungefär den storlek som de är innan de kommer in i ugnen! Lägg dina bollar på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite lite grann. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i 10-13 min (beroende på storlek). Klart!
 
De smakar allra bäst varma! Tänk på att kakorna inte blir så hårda och torra som vanliga småkakor! Men de är lika goda ändå! Om du inte äter upp alla på en gång, så förvara dem i en burk med lock i kylen! 
 
 
Baka o smaka vettja!
Maja

Kommentarer:

1 Mamma:

skriven

Supergoa😄

Kommentera här: