Kanelknutar!

I går kväll fick jag ett sådant plötsligt sug efter att baka bullar! Och eftersom jag inte hade något annat för mig så blev det en riktig dejt i köket med en massa mysig bulldeg! Det som bakades var Kanelknutar! Med tanke på att det bara är lite mer än en månad kvar till kanelbullen dag så känns det bra att ha bullar redo inför en så pass viktig dag! 
 
Jag använde arlas recept på kardemumma och kanelbullar (http://www.arla.se/recept/kanel--och-kardemummabullar/) och blev riktigt nöjd med resultatet! 
 
Ni behöver:
 
Bulldegen:
50 g jäst 
150 g smör
5 dl mjölk (3%)
1 tsk salt
1 dl strösocker
1,5 tsk kardemumma
14 dl vetemjöl
 
Fyllningen:
150 g smör
3/4 dl strösocker
1 msk kanel
 
Pensling:
1 ägg
Pärlsocker
 
(kopierat från arla.se) Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37°. Häll degspadet över jästen, rör om så att jästen löser sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Rör ihop fyllningen. Arbeta degen på lätt mjölat bakbord. Dela den i två delar och kavla ut dem till rektanglar, ca 30x45 cm. Fördela fyllningen på rektanglarna. Vik långsidorna mot varandra. Skär tvärsöver i ca 2 cm breda remsor. Tänj och vrid degremsorna och forma dem till lösa knutar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 8 – 10 min. Låt svalna på galler under bakduk. 
 
 
 
En kärleksförklaring stod och väntade på min sambo när han kom hem! På mitt sätt!
 
En riktig bullhöst väntar, jag känner det på mig! 
 
/Maja

Kommentera här: