Vanilj- och blåbärsflätor

Mitt kök luktar som om jag vore i himmelen. Jag är nästan helt säker att himlen måste lukta typ kardemumma, blåbär och vanilj för det är den mest himmelska doftkombinationen någonsinn! Jag skuttar runt i min himmelslya och städar undan efter en underbar bak-stund i mitt lilla kök. I dag har jag gjort Vanilj- och blåbärsflätor!

Och vet ni vad. När jag försökte hitta inspiration på nätet så tycker jag verkligen att det saknas ställen där man kan se hur man gör, tydligt förklarat. Jag menar att läsa "o så flätar du omlott sidorna över fyllningen" ger inte jättestor uppfattning hur tusan man ska göra när man väl sitter där med degklumpen framför sig! Så nu blir det ändring på det. I detta inlägg kan du se på bilder steg för steg hur du kan gå tillväga. Från att du kavlar ut degen till att köket doftar likt ett himmelrike! Håll till godo!
 
Till 2 flätor!
Du behöver:
 
Till degen...

150 g smör
6 dl mjölk
50 g färsk jäst för söta degar
2 krm salt
1 tsk kardemumma
15-16 dl vetemjöl
1 dl strösocker
 
Till fyllningen...

1,5.2 dl sylt av valfritt slag (jag använde ekologisk blåbärssylt)
2 dl mjölk
5 msk marsánpulver
 
Pensling....
 
1 ägg
Pärlsocker
 
Smula jästen i en stor bunke. Smällt smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, låt blandningen komma upp i 37 grader. Häll blandningen i bunken med jäst och rör om till jästen har lösts upp. Tillsätt sedan salt, socker, kardemumma och siktat mjöl (ta lite mjöl åt gången). Spara lite av mjölet till utbakningen. Arbeta i hop degen tills den är smidig och inte kletar fast på händerna. Lägg en bakduk över och låt jäsa i 45 minuter. 
 
Medan den jäser förbereder du fyllningarna. Vispa ihop mjölken med marsánpulvret och låt stå i kylskåp tills det ska användas. Mät upp mängden sylt du ska ha i en ny skål. 
 
Nu är degen klar. Nu saktar vi ner och tar en sak i taget.
 
1:Häll ut degen på ett mjölat bakbord och knåda ordentligt i ett par minuter. 
 
 
 
2: Dela degen i två lika stora delar. Kavla ut de två degarna på mjölade bakplåtspapper tills degen är jämt tjock och ungefär täcker bakplåtpappret. Tips! Lägg lite blött hushållspapper under bakplåtspappret, så glider det inte iväg när du ska kavla något direkt därpå! 
 
 
3: Lägg vaniljkrämen och sylten i två olika påsar. Klipp i ett hörn på varje påse, hålet i vaniljkrämspåsen ska vara lite större än påsen till sylten. Jag gillar att använda ikeas återförslutningsbara påsar. Om man skulle behöva mer fyllning så är det lätt att öppna och fylla på!
 
 
 
4: Spritsa en tjock rand med vaniljkräm i mitten på degplattan. Spritsa två smalare ränder av sylt, på varsin sida om vaniljkrämen. Ta en liten tesked och dra med lätt hand ut lite av blåbärssylten ut mot sidorna. På bilden ser ni att jag har dragit ut sylten lite på ena sidan, detta ska göras på båda. Men låt det ändå vara tjockast med sylt närmast vaniljkrämen!
 
 
5: Skär skåror från ungefär en cm från sylten och ut mot kanterna. 
 
 
 
 6: Dags att börja fläta! Rent teoretiskt så är det så lätt som varannan sida! Viktigt är att remsorna når över till andra sidan fyllningen så man kan trycka till lite lätt så den fäster. Sitt/stå likt den vikel som denna kommande bild är tagen så remsorna "lutar" neråt och utåt. På bilden ser ni även vad jag menar med att fästa degremsorna på andra sidan. När den är färdigflätat så nyper du ihop kanterna både den uppe och nere. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Sätt på ugnen på 200 grader!
 
 
 
7: Pensla flätorna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 18-23 minuter, på 200 grader. 
 
 
8: FIKADAGS! Här behövs det väl inte direkt några instruerande bilder, men bara för att locka er till att testa denna underbart goda fläta så bjuder jag på några bilder från min och sambons fikastund!
 
 
 
 
 
 
Börja baka! Jag lovar och svär, de absolut godaste flätorna jag har smakat!
/Maja

Kommentarer:

1 Linnea:

skriven

Bra att du visar hur man ska göra!
Underlättar faktiskt en hel del!
Tänkte baka efter ditt recept senare idag;)
Gå gärna in på min blogg för att se hur mina blev:D
http://bakamednean.blogg.se

Svar: Va kul att du gillade det! Lycka till med bakningen! 😃
majasmakar.blogg.se

Kommentera här: