Kalljästa frukostfrallor

Här hemma har jag och sambon haft en riktigt God morgon med en supersmaskig frukost! 
I går kväll innan jag gick och lade mig slängde jag ihop en deg till kalljästa frukostfrallor. Det var en första gång för mig, så jag hade inte allt för höga förväntningar om resultatet. Vet inte om det var nybörjartur eller en bra jäsning, men jisses vad goda de blev!
 
Jag utgick från detta recept: http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/2012/04/en-bildstudie-i-nattjast-brod.html och ändrade lite mjölsorter efter vad jag hade hemma! Det kan även du göra, om du föredrar några andra sorter eller helt enkelt vill utgå från det du har hemma!

Så här gjorde jag dem:
 
4 dl kallt vatten
3 g torrjäst
1 dl rågflingor
1,5 dl dinkelmjöl fullkorn
5 dl siktat dinkelmjöl
1 nypa socker 
1,5 tsk salt
0,75 dl linfrön
 
Kvällen innan:
 
Lös upp jästen i det kalla vattnet och blanda ner resten av ingredienserna. Degen ska vara kladdig och lös i strukturen. Stro över lite mjöl och täck bunken med en plastpåde. Låt stå över natten (eller 8-10 timmar under dagtid) i rumstemperatur. 
 
Morgonen:
 
Häll ut degen på ett väl mjölat bakbord och strö även ut lite mjöl på degen. Ta ut 10 st frallor. De behöver inte vara jämna och runda utan det är mer charmigt med "slarviga" former. Men försök få frallorna någorlunda lika stora. Lägg frallorna på ett bakplåtspapper som du har lagt på en bricka/skärbräda. Lägg över bakduk och låt jäsa 30 min. 
 
Sätt ugnen på 250 grader sätt in en plåt i mitten på ugnen och en längst ner (så att de värms upp). När frallorna är färdigjästa så för över bakplåtspapret med frallorna till den varma plåten i mitten av ugnen. Häll 1 dl kallt vatten i plåten längst ner och stäng igen ugnsluckan. Sänk temperaturen och grädda frallorna i 30-35 minuter (Ha uppsikt så att inte ytan blir för brun, börjar den bli det så lägg över en bit folie). 
 
Ta ut, njut av doften av nybakta frallor, duka fram goda pålägg och smaka!
 
 
Ljuva underbara frukost! Favoritmålet mat på hela dagen! 
 
 
 
 
Mumma!
/Maja

Kommentera här: