Fantastisk äppelkaka!

Inte ska man låtsas vara blyg, när man nu efter flera provsmak börjar inse att man har gjort en fantastisk god äppelkaka! Lika bra att ropa ut det, högt och tydligt! 
 
Gjorde ett eget recept på det jag tycker en äppelkaka ska innehålla och smaka! Visst finns det utrymme för förbättringar, men jag känner att detta är ett recept som jag kommer skriva ner och skicka vidare till barnbarn när jag blir gammal bull-farmor/mormor! 
 
Här har ni receptet! Typ 10 portioner:
 
3 - 4 st svenska äpplen (lite sådär småsura)
1 msk kokossocker
 
50 g smör
30 g smält kokosolja
1 dl strösocker
3/4 dl kokossocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 dl kokos 
1,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 180 grader. Skala och kärna ur äpplena och dela i små bitar, blanda ner 1 msk kokossocker. Smöra en form och bröa med kokosflingor. Bryn smöret i en stekpanna på medelvärme - akta så det inte bränns! Vispa ihop kokossocker, strösocker, kokosoljan och det brynta smöret. Vispa ner ägget och vispa någon minut på hög fart. Blanda mjöl, bakpulver och kokosflingor för sig och rör ner detta i smeten. Tillsätt till sist mjölken. Blanda tills det är en jämn smet. Strö ut 1/3 av äpplebitarna i botten på formen, häll över lite smet (så det täcker äpplena), lägg i yterligare 1/3 äppelbitar, häll över resten av smeten och toppa med de sista äppelbitarna. Grädda i nedre delen av ugnen i 40 - 45 minuter. 
 
 
 
 
 
Jag var tvungen att ta mig ett smakprov på en gång, tillsammans med en lick grädde! Jag är så nöjd med resultatet, blev en härlig frisk smak och fin konsistens! Jag är så trött på alla äpplekakor som mest smakar kanel så därför bestämde jag mig för att låta min kaka vara utan kanel! Anledningen till varför jag bryner smöret är för att få lite knäckig smak på det innan man rör ut det med sockret. Även kokossockret har lite samma effekt. Smakar liksom knäckigt! Som sagt det finns utrymmer för vidare utveckling - men ett väldigt gott basrecept!!
 
Baka! Smaka!
/Maja

Kommentera här: