Spröda minimarängen!

Här om dagen gjordes det glass, och då blev det äggvitor över! De är alldeles för användbara för att slängas! Så då blev jag helt enkelt tvungen att ställa mig och göra maränger! Och jisses vad gott! Fick dem sådär spröda som jag vill ha dem, de riktigt smälte på tungan! 
 
Så här gör du ca 150 st minimaränger
 
3 äggvitor
2 dl strösocker
ca 1 tsk citronsaft
 
Vispa äggvitorna hårt i ca 2 min. Tillsätt citronsaften och vispa vidare i en minut. Tillsätt sedan sockret lite i taget medan du vispar. Det är färdigvispat när du har en fint vitt blankt skum som du kan vända upp och ner över huvudet! Fyll en sprits och spritsa små snurror på bakplåtspappersklädda plåtar (2 st). Grädda var för sig i ugnen på 125 grader, i 50 minuter. 
 
Lätt som en plätt så toppengott! 
 
Pyntade mina med lite siktad kakao, fantastiskt gott!
 
 
Små små söta maränger som är omöjliga att sluta äta...
 
/Maja

Kommentera här: