Fillimpa!

Här om dagen blev jag sugen på nybakat bröd. Lösningen: Baka bröd! 
 
Använde detta receptet från mittkok.expressen.se: http://mittkok.expressen.se/recept/min-nyttiga-filmjolkslimpa/
(Ändrade någon liten sak) 
 
Såhär gör du (2 limpor)!
 
3 dl grahamsmjöl
2 dl rågsikt
2 dl havregryn
1 dl solroskärnor
1 dl linfrö
1 dl grovt hackade mandlar och hasselnötter
4 tsk bikarbonat
2 tsk salt
2 msk malda brödkryddor
 
1 liter filmjölk
0,5 dl flytande honung (jag halverade det från 1 dl till 0,5, tycker inte bröd behöver vara så sötade)
0,25 dl olivolja
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser väl, blanda sedan ner de blöta och rör om tills allt har blivit en jämn smet (ja det ska bli en smet-konsistens). Häll smeten i två stycken inoljade/smörade brödformar och garnera med valfria frön (jag tog solroskärnor). Grädda i mitten av ugnen i ca 1,5-2 timmar. Testa om det är klart med vanligt stickprov med gaffel. Blir gaffeln kladdig = inte klart, inget kladd på gaffeln= klart! (mitt tog ganska exakt 1,5). Låt bröden stå i formarna ett tag, ta ut bröden ur formarna och låt svalna ett tag till innan servering. 
 
Bre på ditt favoritpålägg och njuut! Det gjorde jag iallafall!
 
 
 
Jag åt mitt med ost och kalkon!
Mums filibabba!
 
/Maja

Kommentera här: