Första inlägget = Första målet mat

Första inlägget på bloggen. Känns högtidligt! Lite som första gången man tar på sig nya skor - som fortfarande blänker vita och doftar gummi på långt håll och man njuter av varje steg.
 
Vem är jag då? Jag är den smakande Maja som bloggnamnet antyder. Jag gillar att smaka - på allt livet har att erbjuda. För det mesta smakar jag mat, men gillar även att smaka kakor, snacks och mycket annat. Jag är 21 år gammal och bor med mig sambo i en liten hamnstad i södra Sverige. Här hemma ser det ofta ut som så att jag lagar maten och han diskar. Perfekt - jag får göra det jag älskar men slipper städa undan efter mig (oftast!). 
 
Jag ser det som högst passande att starta min blogg och detta första blogginlägg med det första målet mat för dagen. En evig favorit från min sida som jag, när jag är på det humöret, kan äta till frukost, lunch och middag. Nämligen: Havregrynsgröten! 
 
 
Här har vi min kopp gröt från morgonen! Visst blir maten så mycket godare om man får lyxa till det med en lite annorlunda uppläggning? Det tycker i alla fall jag -därför åt jag i dag gröten ur en kopp! Gröt kan man variera i det oändliga men jag gillar mest de små förändringarna - t. ex lägga till någon krydda, ändra toppingen eller slänga ner lite frön. I dag åt jag havregrynsgröt gjord som såhär:
 
Gröten:
1 dl fiberhavregryn
2 dl vatten
salt
kardemumma
 
Toppingen:
solroskärnor
kokosflingor
svärmors äpplemos
 
Serveras med mjölk. Så himmelskt gott! Låt det koka upp sen sänk värmen till det lägsta o låt den puttra några minuter. I bland slänger jag i lite mjölk eller vatten om jag märker att den blir för fast. Sen är det bara o njuta medan man bläddrar igenom dagens tidning! En toppenfrukost som man står sig länge på! 
 
Det var det. Första inlägget skrivet - de nya skorna är på! Häng med mig på min resa i mitt kök och bland mina smaker!
 
Maja 
 

Kommentera här: