Baka baka Saffranskladdkaka!

Håll i hatten för här kommer ett sjudundrande mumsigt recept! Fick tips av min fina vän att baka denna - och vilken tur att jag gjorde det. Fantastiskt god! Receptet hittade jag på matplatsen.net. 
 
Håller ni i hatten? För här har ni receptet!
 
200 g smör
200 g vit choklad
0,5 g (1 påse) saffran
3  ägg
2,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
 
Sätt ugen på 175 grader. Smällt smöret och ta bort kastrullen från värmen. Lägg ner chokladen (delad i mindre bitar) och låt den smälta under omröring, tilsätt sedan saffran. Blanda ner socker, mjöl och till sist de äggen. Rör till en jämn smet. (PROVSMAKA!). Smöra och bröa en form med löstagbar kant , jag använder kokosflingor för det är smaskens. Häll smeten formen och skicka in kakan i nedre delen av ugnen och låt den stå där och sprida dofter i hela köket i ca 25-30 min! 
 
Den är vääldigt kladdig, därför behöver den stå lite i kylen innan servering (gärna över en natt) för att bli lite mer fast. 
 
Servera med det du gillar allra mest! Jag älskar grädde så det serverade jag till kakan!
 
 
 
Alltså bara titta på denna kladdiga raring... 
 
 
Ät och njut! Och bjud nära o kära - det kommer de att älska!
 
Maja

Kommentera här: